توربین دندانپزشکی چیست؟ انواع توربین دندان پزشکی

راهنما خرید توربین دندانپزشکی

توربین دندانپزشکی یکی از هندپیس ها و تجهیزات دندانپزشکی مهم در مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی می‌باشد. توربین دندانپزشکی با توجه به نوع کاربرد در چند مدل طراحی و روانه بازار می‌شوند. در هنگام خرید توربین دندانپزشکی به نوع توربین توجه کرد زیرا هرکدام دارای مزایا و معایب مختلفی هستند که به آن ها می‌پردازیم.

در این مقاله در مورد کارایی توربین دندانپزشکی ، انواع توربین دندان پزشکی و مزایا و معایب هر کدام از توربین ها می پردازیم.

توربین دندانپزشکی چیست؟

توربین دندانپزشکی توسط فشار هوا کمپرسور دندانپزشکی ، شروع به حرکت می‌کند و طی این حرکت و به چرخش در آمدن فرز باعث برداشت سطح دندان می‌شود. توربین ها از گذشته تا به امروز بیشترین کاربرد را برای برداشت سطح دندان داشته است.

سرعت چرخش توربین دندانپزشکی بین 300.000 تا 450.000 دور در دقیقه است که معروف به High Speed هستند. آب و هوا از طریق شلنگ های فشارقوی یونیت، به توربین ها انتقال و باعث حرکت می‌شود. از طریق اتچمنت شیلنگ ها و توربیبن به یکیدیگر متصل می‌شوند.

قسمت فرز گیر توربین ها در گذشته به صورت فشاری و یا آچاری بود که برای جایگذاری و یا برداشتن فرز نیاز به استفاده از آچار مخصوص می‌باشد و امروزه بیشترین مدل موجود در بازار ، مدل های پوش باتن هستند.

در مدل های پوش باتن برای جایگذاری فرز درون توربین و یا برداشتن فرز ، نیاز به فشار دادن درب توربین توسط انگشت می‌باشد که باعث سهولت و افزایش سرعت جایگذاری فرز شده است.

کاربرد توربین دندانپزشکی

کاربرد توربین دندانپزشکی برداشت سطح پوسیده دندان است که بعد از برداشت می‌توان نسبت به ترمیم دندان اقدام نمود. توربین ها در حقیقت دارای سرعت بسیار بالایی هستند و به همین دلیل سطح برداشت کمی دارند که این برداشت توسط فرز توربین انجام می‌شود.

اجزای توربین دندانپزشکی شامل چه بخش هایی است؟

اجزای انواع توربین دندانپزشکی

اجزای توربین دندانپزشکی شامل هد، بدنه و بخش اتصال آب و هوا می‌باشد. هز کدام از این قسمت های دارای قطعات داخلی دیگری هم هستند که در ادامه به آن ها می‌پردازیم.

هد توربین دندانپزشکی

هد توربین دندان پزشکی با توجه به ابعادی که دارند شامل هد کوچک (مناسب اطفال)، هد استاندارد و هد بزرگ می‌شود. درون هد توربین، کارتریج قرار گرفته و وظیفه چرخش توسط هوا کمپرسور را دارد.

کارتریج ها در انواع مختلفی با توجه به نوع طراحی، در بازار موجود است اما به طور کلی هر کارتریج شامل دو بلبرینگ، 1 عدد شفت یا فرزگیر و یک عدد پروانه است. بلبرینگ وظیفه بالانس فرز در سرعت های بالا، وظیفه پروانه یا چرخنده به حرکت در آوردن فرزگیر و وظیفه فرزگیر نیز برای نگهداشتن فرز درون خود است.

بدنه یا پوسته توربین

بدنه توربین قسمتی است که در دست دندانپزشکان قرار میگیرد و معمولا دارای بدنه ای از جنس استیل ضد زنگ هستند. در مدل های گران قیمت نیز از تیتانیوم برای ضد ضربه شدن توربین استفاده شده است.

در زیر بدنه پوسته ها، دو لوله آب و هوا برای انتقال به هد توربین ها و اگر از نوع توربیبن نوری باشند ژنراتور های سیم انتقال الکترییسته به لامپ قرار گرفته است.

اتصال آب و هوا

اتصال آب و هوا در توربین ها به دو بخش دو سوراخ و چهار سوراخ تقسیم می‌شوند. از این قسمت، ورودی آب و هوا برای به چرخش در آمدن کارتریج استفاده می‌شود.

انواع توربین دندانپزشکی

توربین ها در دو نوع در حال حاضر در بازار موجود هستند، مدل اول که با استفاده از هوا شروع به کار می‌کنند. مدل دوم معروف به توربین برقی هستند که در حقیقت آنگل هایی هستند که سرعت آن ها در حدود 200.000 دور در دقیقه هستند و می‌توانند تراش های یکدست تری را انجام دهند.

انواع توربین دندانپزشکی

انواع توربین دندانپزشکی در سه مدل تولید شده است که عبارتند از :

  • پوش باتن یا فشاری
  • آچاری
  • فشاری

نوع اتصال توربین دندانپزشکی

نوع اتصال توربین دندانپزشکی

نوع اتصال توربین به یونیت ، مینی یونیت و میکرویونیت در ۳ مدل تقسیم بندی می‌شود.

توربین دو سوراخ دندانپزشکی : بیشترین مصرف و تعداد خرید را در ایران و هند دارند. که در مدل های LED ، مدل هد کوچک و بزرگ ، هد با زاویه 45 درجه تولید شده اند.

توربین چهار سوراخ دندانپزشکی : در کشورهای اروپایی و آسیای شرقی به دلیل کنترل بیبشتر و کاهش انتشار آلودگی‌ها ، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توربین چهار سوراخ فایبراپتیک دندانپزشکی : دارای دو ورودی مثبت و منفی جریان برق برای روشن کردن led توربین می باشد.( توربین های دینام خارج که نیاز به برد و جریان برق درون یونیت دارند)

انواع توربین نوری فایبراپتیک و LED

توربین های نوری در دو مدل LED و فایبراپتیک در بازار تولید شده اند.

توربین LED که جدیدترین نسل از توربین های نوری است که دارای ژنراتور داخلی هستند و با عبور هوا، این ژنراتورها شروع به چرخش کرده و باعث ایجاد جریان الکتریسیته و روشن شدن LED توربین می‌شود.

توربین فایبراپتیک که چهار سوراخ بوده و دو سری نیز برای انتقال منفی و مثبت جریان برای توربین بر روی توربین قرار گرفته اند. توربین های فایبراپتیک از طریق برد درون تابلت یونیت و جریان برق 24 ولت، روشن می‌شوند.

مزایای توربین دندانپزشکی

  • قیمت مناسب توربین‌ دندانپزشکی هوا محور که باعث شده‌ به انتخاب محبوبی در بسیاری از مطب‌های دندانپزشکی تبدیل شود.
  • وزن کمتر که می‌تواند خستگی دست در طول درمان‌های طولانی‌ مدت را کاهش دهد.
  • قابلیت اتوکلاو کردن که به راحتی قابل اتوکلاو و قابل استریل شدن هستند.
  • داشتن سرعت بیشتر نسبت به مدل های دیگر

معایب توربین دندانپزشکی

  • گشتاور کمتر نسبت به توربین برقی
  • وابستگی هوا که در صورت کاهش فشار هوا ، سرعت توربین نیز کمتر شده و باعث کاهش برداشت از سطح دندان خواهد شد.
  • صدا و نویز بیشتری دارد و در هنگام تراش نیز لرزش بیشتری دارد.

انواع هد توربین دندانپزشکی

توربین های دندانپزشکی دارای هد با اندازه های مختلف هستند که هر کدام با توجه به اندازه ، مناسب کار های مختلفی اند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

توربین دندانپزشکی هد کوچک

توربین دندانپزشکی هد کوچک یکی از نمونه‌های توربین دندانپزشکی است که با توجه به هد کوچک و قدرت مانور بیشتر ، مناسب استفاده برای اطفال و همچنین کار بر روی دندان‌های خلفی به دلیل دسترسی کمتر در انتهای فک بیمار می باشد.

انواع توربین دندان پزشکی

توربین دندانپزشکی هد متوسط

توربین هد استاندارد یا هد متوسط بیشترین کاربرد را در ترمیم‌های دندانپزشکی دارند. توربین هد معمولی بهترین توربین دندانپزشکی با توجه به اندازه استاندارد هد و مانور پذیری خوب ، مناسب اطفال و بزرگسالان می‌باشد و می‌توان کلیه دندان‌های خلفی و قدامی را ترمیم نمود.

راهنما خرید توربین دندانپزشکی

توربین دندانپزشکی هد بزرگ

توربین دندانپزشکی هدر بزرگ  نسبت به توربین هد کوچک از قدرت بیشتری برای برداشت برخوردار هستند. این توربین ها با توجه به هد بزرگ مانور پذیری کمتری دارند. داشتن پروانه‌های بزرگ تر ، باعث افزایش سرعت گردش فرز در این توربین ها می‌شود.

نوع هد توربین

توربین ها در انواع led دار و معمولی ( بدون led ) تولید می‌شوند. led های توربین به دو صورت روشن می‌شوند ، جریان برق در نوع اول از طریق شیلنگ توربین و نوع دوم از طریق دینام داخل توربین انتقال پیدا می‌کند.

نقش کوپلینگ ها در توربین های دندانپزشکی چیست؟

کوپلینگ ها در انواع توربین های دندانپزشکی

کوپلینگ ها در حقیقت برای اتصال راحت تر توربین به شیلنگ های یونیت طراحی شده است. کوپلینگ ها به دو دلیل در توربین ها قرار گرفته اولین مورد سهولت در جا زدن و برداشتن توربین ها و مورد دیگر چرخش بهتر توربین ها در دست های دندانپزشکان بدین صورت که یتوربین ها را میتوان تا 360 درجه بدون اینکه شیلنگ بچرخد، جابه جا نمود.

کوپلینگ ها در مدل های مختلف در بازار موجود هستند که برند های مختلف با توجه به طراحی های خود آن ها را بر روی توربین ها قرار داده اند.

نتیحه گیری

در نظر داشته باشید که توربین دندانپزشکی یکی از ابزار های مهم ترمیم دندان هاست که در مدل های مختلف تولید شده اند. توربین ها به علت قیمت مناسب ، عدم گرم شدن در اثر حرکت و همچنین تراش با سرعت بالا در بین دندانپزشکان مورد استقبال قرار گرفته است. در هنگام خرید توربین دندانپزشکی باید به مواردی همچون هد توربین ، تعداد سوراخ های ورودی و خروجی توربین و برند آن ها توجه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *