معرفی قطعات کمپرسور دندانپزشکی و عیب یابی انواع خرابی کمپرسور

قطعات کمپرسور دندانپزشکی

کمپرسور دندانپزشکی دستگاه‌هایی هستند که با دریافت هوا ، شروع به ذخیره کردن آن با فشار بالا درون مخزن می‌کنند. مخزن و موتور این دستگاه‌ها متغیر هستند و می‌توان متناسب با نیاز هر یونیت ، نسبت به خرید کمپرسور اقدام نمود.

در هنگام انتخاب کمپرسورها ، باید نسبت به مواردی شامل تعداد یونیت فعال و … دقت نمود. هوایی که کمپرسورها دریافت می‌کنند عاری از هر گونه گرد و غبار و کثیفی می‌باشد.

قطعات کمپرسور هوا

موتور کمپرسور

قطعات کمپرسور دندانپزشکی

یکی از مهمترین قطعات یک کمپرسور دندانپزشکی ، موتور آن می‌باشد . این موتورها در صورت انتخاب نادرست و یا استفاده بیش از حد می‌سوزد و نیاز به تعویض آن می‌باشد ( بعضی از موتورهایی که سیم پیچ آلومینیومی دارند بیشتر دچار خرابی می‌شوند.) قسمت‌هایی از موتور مانند سیلندرها و پیستون‌ها و دیافراگم کاغذی و … را می‌توان در صورت خرابی تعویض نمود. موتور‌ها با توجه به میزان حجم مخزن متغیر هستند و از حدود 550 وات تا 1500 وات برای کمپرسورهای دندانپزشکی تولید می‌شوند. برای قطعات کمپرسور دندانپزشکی ، به فروشگاه پارتاک دنتال مراجعه نمائید.

مخزن هوای فشرده کمپرسور

قطعات کمپرسور دندانپزشکی
مخزن هوای فشرده کمپرسور

مخرن های کمپرسور محلی برای ذخیره سازی هوا درون خود هستند. این قطعه هوای فشرده شده را درون خود می‌گنجاند. به دلیل داشتن سطح تماس بیشتر با محیط ، سرد است و باعث می‌شود رطوبت آب در پایین مخزن جمع شده که توسط شیرتخلیه بتوان آن را تخلیه کرد.فشار هوا در این مخزن ها ثابت است. هوای تولیدی با فشار حدود 8 الی 10 با درون مخزن جمع می‌شود. کلیه قطعات بر روی این مخرن ها سوار شده و شروع به کار می‌کنند.

پرشر سوئیچ یا کلید قطع کن اتومات کمپرسور

قطعات کمپرسور دندانپزشکی
پرشر سوئیچ یا کلید قطع کن اتومات کمپرسور

یکی از وسایلی که در کمپرسور ها بسیار کاربردی است ، پرشر سوئیچ می‌باشد. این قطعه در حقیقت وظیفه روشن کردن موتور دستگاه در زمان کم شدن هوای داخل مخزن و یا خاموش کردن در زمان پر شدن مخزن را دارد. این کلید را می‌توان تنظیم کرد تا در چه بازه هایی شروع به کار کند.

شیربرقی کمپرسور باد

شیر برقی کمپرسور 220V | شیربرقی کمپرسور دندانپزشکی

شیر برقی کمرپسور باد یکی دیگر از قطعاتی است که وظیفه آن خالی کردن هوای مبحوس شده درون لوله های کمپرسور است. این هوا در صورتی که درون لوله ها بماند با توجه به اینکه فشرده است، باعث خرابی زودهنگام کمپرسور خواهد شد.

با خاموش شدن موتور کمپرسور، شیربرقی وارد عمل شده و در لحظه ای هوای اضافی درون لوله ها را تخلیه می‌کند.

فیلتر هوا کمپرسور

قطعات کمپرسور دندانپزشکی
فیلتر هوا کمپرسور

فیلتر هوا یکی دیگر از قطعات کمپرسور می‌باشد و در حقیقت کار این قطعه جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار به داخل موتور دستگاه می‌باشد. این ذرات می تواند طول عمر موتور ، سیلندر و پیستون را کاهش داده و از درست عمل کردن کمپرسور جلوگیری کند. این فیلتر ها باید هر 6 ماه تعویض گردند تا از ورود حداقلی گرد و غبار به سیلندرهای موتور جلوگیری کرده و هزنیه‌های تعمیر موتور کمپرسور را کاهش دهد. برای خرید کمپرسور دندانپزشکی ، به فروشگاه پارتاک دنتال مراجعه نمائید.

شیر تخلیه آب کمپرسور

قطعات کمپرسور دندانپزشکی
شیر تخلیه آب کمپرسور

با توجه به اینکه افزایش فشار هوا در کمپرسورها باعث سرد شدن مخزن می‌شود ، رطوبت هوا در پایین مخزن جمع می‌شود. شیر یا پیچ تخلیه آب کمرسور در حقیقت برای خالی کردن آب درون کمپرسور کاربرد دارد. این شیر باید هرماه یکبار چک و آب درون مخزن خالی شود تا از زنگ زدگی در طولانی مدت مخزن کمپرسور ، جلوگیری شود.

شیر (سوپاپ) اطمینان کمپرسور

قطعات کمپرسور دندانپزشکی
شیر (سوپاپ) اطمینان کمپرسور

سوپاپ اطمینان یکی از قطعات مهم کمپرسور است که در حقیقت برای محافظت از انفجار و آسیب به مخزن کمپرسور استفاده می‌شود. بدین صورت که اگر کلید قطع و وصل اتومات کمپرسور قطع نکند ( هوا بیش از حد درون مخزن پر شود ) ، فعال شده و هوای اضافی را به سرعت خالی خواهد کرد.

از مقاله تولید کمپرسور دندانپزشکی نیز دیدن کنید.

شیر یک طرفه کمپرسور

قطعات کمپرسور دندانپزشکی

شیر یک طرفه کمپرسور که جزو قطعات کمپرسورهای دندانپزشکی نیز می‌باشد وظیفه انتقال هوا در یک جهت را دارد و بدین صورت که هوایی که از سبلندر موتور تولید می‌شود را به مخزن می‌دهد و اجازه برگشت به سمت موتور را نمی‌دهد .

گیج فشار کمپرسور

قطعات کمپرسور دندانپزشکی
گیج فشار کمپرسور

برای نمایش میزان هوای داخل مخزن کمپرسور ، از فشارسنج یا مانومتر استفاده می‌شود. این گیج ها با توجه به ورودی هوای خود ، در مدل های ورودی از پشت و ورودی از زیر طراحی شده اند. میزان هوای درون مخزن توسط یک عقربه و با واحد kpa را نمایش می‌دهد.

انواع خرابی قطعات کمپرسور دندانپزشکی

  • تولید گرمای زیاد موتور
  • عدم جمع آوری هوا درون مخزن
  • داشتن آب درون هوای خروجی
  • صدای زیاد سیلندرها
  • افزایش زمان پرشدن مخزن
  • فشار پایین خروجی هوا کمپرسور

عیب یابی قطعات خراب کمپرسور

  1. گرمای بیش از حد می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، مانند خرابی موتور، تهویه ناکافی، یا گرفتگی فیلتر هوا. تعمیر و نگهداری منظم، تهویه مناسب، و تعویض سریع اجزای معیوب می تواند به جلوگیری از گرمای بیش از حد کمک کند.
  2. عدم ذخیره هوا در مخزن که می‌توان به نشتی، رینگ های پیستون فرسوده، یا عملکرد نادرست تنظیم کننده فشار می تواند منجر به کاهش فشار در سیستم هوای فشرده شود. انجام بازرسی کامل از اجزای کمپرسور، تعمیر نشتی و تعویض قطعات فرسوده می تواند به بازیابی فشار بهینه کمک کند.
  3. آلودگی هوا خروجی می تواند ناشی از کثیف بودن فیلتر ورودی هوا یا عملکرد نادرست سیستم فیلتراسیون باشد. تمیز کردن یا تعویض منظم فیلترهای هوا و اطمینان از عملکرد مناسب جداکننده رطوبت می تواند از مسائل آلودگی جلوگیری کند.

نکات نگهداری قطعات کمپرسور

الف. بازرسی منظم:

  1. موتور و پمپ: علائم سایش، گرمای بیش از حد یا صداهای غیرعادی را بررسی کنید.
  2. مخزن ذخیره سازی: از نظر خوردگی، نشت و سطوح فشار مناسب بازرسی کنید.
  3. سیستم فیلتراسیون: فیلترهای هوا را در صورت نیاز تمیز یا تعویض کنید و اطمینان حاصل کنید که جداکننده رطوبت به درستی کار می کند.

ب. تست کیفیت هوا:

  1. آزمایش منظم: به طور دوره ای کیفیت هوای فشرده را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که استانداردهای لازم برای کاربردهای دندانپزشکی را برآورده می کند.
  2. کالیبراسیون سیستم فیلتراسیون: سیستم فیلتراسیون را برای تضمین حذف آلودگی ها و رطوبت کالیبره کنید.

نتیجه گیری

در نتیجه، درک پیچیدگی های قطعات کمپرسور دندان برای متخصصان دندانپزشکی ضروری است تا از عملکرد قابل اعتماد و کارآمد تجهیزات خود اطمینان حاصل کنند. تعمیر و نگهداری منظم، عیب یابی، و در صورت لزوم، ارتقاء قطعات به طول عمر کمپرسورهای دندانپزشکی و در نتیجه، موفقیت عمل های دندانپزشکی کمک می کند. متخصصان دندانپزشکی با صرف زمان و منابع برای مراقبت مناسب از قطعات کمپرسور دندانی می توانند مراقبت بهینه از بیمار را ارائه دهند و در عین حال زمان از کار افتادگی و هزینه های مرتبط را به حداقل برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *