10 لوازم ضروری راه اندازی مطب دندانپزشکی و لیست تجهیزات مطب دندانپزشکی

لیست تجهیزات مطب دندانپزشکی

تجهیزات مطب دندانپزشکی که مورد نیاز کلیه مطب های دندانپزشکی هستند و ما در این مقاله به ارائه یک لیست تجهیزات مطب دندانپزشکی و توضیحات کامل در مورد هر یک از این تجهیزات ، مقایسه مدل های مختلف و همچنین پیشنهاد بهترین گزینه برای استفاده در مطب ها را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

تجهیزات مطب دندانپزشکی

تجهیزات مطب دندانپزشکی به طور کلی شامل دستگاه ها، ابزار ها، اینسترومنت ها (هندپیس های دندانپزشکی) و مصرفی ها می‌شود. در این بین برند های مختلفی از هر کدام از تجهیزات مطب دندانپزشکی وجود دارد که برند های مطرح دارای قیمت بالاتر و معمولا خدمات و کیفیت بالاتری دارند و در بازار جا افتاده تر هستند.

تجهیزات لازم برای مطب دندانپزشکی

تجهیزات لازم برای مطب دندانپزشکی که مورد نیاز همه‌ی کلینیک ها نیز می‌باشند در ادامه به آن ها اشاره میکنیم. در نظر داشته باشید که هر چه این تجهیزات بیشتر در مطب ها باشند، خدمات بهتر و کامل تری ارائه خواهد شد. تجهیزات مورد نیاز مطب دندانپزشکی عبارتند از:

یونیت دندانپزشکی

از مهمترین دستگاه‌ها برای تجهیز یک مطب دندانپزشکی ، یونیت دندانپزشکی می‌باشد. یونیت‌های دندانپزشکی با توجه به کشور سازنده ، امکانات و یا جنس بدنه ، تفاوت قیمتی دارند. از موارد دیگر موقع خرید یونیت می توان به خرید یونیت شیلنگ از پایین و شیلنگ از بالا اشاره کرد.

مزایای یونیت های شیلنگ از پایین :
* یونیت های شیلنگ از پایین معمولا برای کار با اینسترومنت‌ها راحت تر هستند.
* دارای سینی های بزرگتر برای قرار دادن ابزار‌ها و … می‌باشد.

معایب یونیت های شیلنگ از پایین :
* در صورت قرار نگرفتن اینسترومنت‌ها روی استند ، باعث به زمین افتادن و همچنین خسارات احتمالی خواهد شد.
* دست و پا گیر بودن شیلنگ‌های اینسترومنت‌ها

مزایای یونیت های شیلنگ از بالا :
* دست و پاگیر نبودن شیلنگ‌های اینسترومنت‌ها
* عدم افتادن اینسترومنت‌ها بر روی زمین

معیاب یونیت های شیلنگ از بالا :
* کشش دست توسط بازوهای اینسترومنت در برخی دستگاه‌ها

اتوکلاو دندانپزشکی

تجهیزات مطب دندانپزشکی

 اتوکلاو را می‌توان بخش استرالیزیسیون یک مطب دندانپزشکی دانست که باعث عدم انتقال و یا تکثیر بیماری‌ها در یک مطب دندانپزشکی می‌شود. کلیه لوازم استفاده شده در روز مانند اینسترومنت‌ها باید در پایان هر روز درون اتوکلاو و با بخار آب استریل شوند. در گذشته اتوکلاو‌ ها با سری کلاس‌های N و S استفاده می‌شدند که در حال حاضر فقط سری کلاس B باید استفاده شود که مورد تایید وزرات بهداشت نیز می‌باشد .

کمپرسور باد یونیت

یونیت های بازار از نوع پنوماتیک می‌باشد که برای کار با آن‌ها نیاز به یک کمپرسور باد می‌باشد. از موارد دیگری که در یک یونیت نیاز به کمپرسور باد دارند می‌توان به اینسترومنت‌ها ، پوآر و ساکشن هوایی اشاره نمود. اکثر اینسترومنت‌های موجود در بازار با کمپرسور باد شروع به کار می‌کنند. از نکات مهم در خرید کمپرسور به موتور سیم پیچ مس و همچنین دارای مخزن اپوکسی ( آب بندی و ضد زنگ بودن مخزن در طول استفاده که باعث جلوگیری از زنگ زدن داخل مخزن می‌گردد ) می‌توان اشاره کرد.

رادیوگرافی دندانپزشکی

تجهیز مطب دندانپزشکی

یکی از تجهیزات مطب دندانپزشکی رادیوگرافی است ، که برای تصویربردرای از دندان ها در جهت کلیه کار های ترمیم و … در مورد نیاز می باشد. دستگاه رادیوگرافی تک دندان در مدل های پرتابل ، ایستاده و یا دیواری تقسیم بندی می شوند . رادیو گرافی های تک دندان ایستاده یا دیواری دارای مدل های AC , DC می باشند.

اینسترومنت ها

انواع تجهیزات مطب دندانپزشکی

مجموعه ی اینسترومنت ها شامل توربین ، آنگل و ایرموتور مواردی هستند که برای ترمیم و تراش دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند . اینترومنت های تراش دندان ها در دو دسته دو سوراخ (شیلنگ آب و هوا )و چهار سوراخ ( آب و هوا + دوعدد شیلنگ پس کش ) تقسیم میشوند که در حال حاضر بیشترین مصرف از دو سوراخ ها می باشند

لایت کیور

لایت کیور دندانپرشکی

 لایت کیور ها دارای دو مدل داخل یونیتی و پرتابل می باشند. لایت کیور ها با توجه به شدت قدرت کیو و طول موج متفاوت می باشند لایت کیور های داخل یونیتی با توجه به داشتن کابل متصل به خود ، روی یونیت نصب و معمولا در قسمت استند های تابلت دستیار یونیت قرار میگیرند. نوع پرتابل این دستگاه به صورت شارژی و بدون کابل متصل می باشد. جهت خرید لایت کیور دندانپزشکی میتوانید با پارتاک دنتال در تماس باشید.

جرمگیر ها

جرمگیر دندانپزشکی

 جرمگیر ها در دو دسته پرتابل و داخل یونیتی تقسیم می شوند . نوع دیگر نقسیم بندی جرمگیر ها بر اساس کارایی می باشد بدین صورت که دارای قابلیت های جرمگیری ، پریو (Perio)و یا اندو (Endo) باشند . از نکات مهم دیگری ک در هنگام خرید پیزو باید اشاره کرد به قابلیت جداسازی هندپیس دستگاه از کابل ( برای اتوکلاو کردن هندپیس دستگاه اسکیلر ) و همچنین نوری(Led) بودن هندپیس اشاره کرد.

نتیجه گیری

برای تجهیز مطب دندانپزشکی نیاز به تجهیزاتی است که در این مقاله عنوان شده است. دقت فرمائید که یونیت ، اتوکلاو ، اینسترومنت ، رادیوگرافی ، لایت کیور و دستگاه جرمگیری ، پایه ترین تجهیزات دندانپزشکی و مابقی تجهیزات نیز به مرور به آن ها احتیاج پیدا خواهید کرد.
شما میتوانید جهت خرید ، با فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی پارتاک دنتال در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *